KERTAS KERJA PRINT '17

1.0 PENDAHULUAN
PRINT’17 adalah wadah pertemuan anggota Kadet Remaja Sekolah (KRS)dan jemputan luar negara untuk menjalin ukhuwah, bekerjasama, mengasah bakat, ketrampilan hidup, menampilkan jati diri anggota yang selalu menebar kebaikan dan memberi manfaat kepada sesama manusia, menjaga nilai-nilai keIslaman serta senantiasa menjaga kelestarian alam untuk mempersiapkan diri membangun kekuatan negara bangsa.

3.0 OBJEKTIF1. Meningkatkan ketaqwaan kepada Tuhan Yang Maha Esa, semangat beribadah dan beramal kebajikan.
2. Menjalin tali silaturahim, persaudaraan dan mengukuhkan persatuan dan kesatuan sebagai jati diri
ummah sejagat.
3. Meningkatkan kemampuan berfikir, kreatif, inovatif, ciri kepemimpinan, dan kerja berpasukan.
4. Menanam rasa tanggungjawab terhadap diri sendiri, masyarakat, bangsa dan negara.
5. Menambahkan pengalaman sebagai bekalan hidup masa depan.
6. Melaksanakan Modul perkhemahan untuk SRI-SMI.
7. Menambahkan markah kokurikulum para peserta.

4.0 TARIKH10 – 14 Disember 2017

5.0 TEMPATKEM BINA SEMANGAT, AMPANG PECAH, KUALA KUBU BHARU, SELANGOR

6.0 TEMABerbekal Ukhuwwah Membina Quwwah Meraih Cinta Ilahi

7.0 PERASMIANA. Pembukaan ~ Menteri Besar Selangor
B. Penutup ~ Menteri Pendidikan Malaysia

8.0 BENTUK PROGRAM :1. Perkhemahan

2. Pertandingan:
a. Kawad
b. BaSeD
c. Orienteering
d. OBRACE

3. Inovasi ~ Robotik

4. Integrasi Nasional:
a. Aktiviti Dalam Kumpulan
b. Khidmat Masyarakat
c. Ziarah mahabbah
d. Jungle Tracking
e. Orienteering

5. Pameran:
a. Sejarah
b. Aktiviti
c. Kemahiran – Kem Kraf
d. Kerjaya Agensi
e. Kempen derma darah
f. MyCARE

6. Persembahan & Perkongsian:
a. Konsert MyCARE bersama Nasyeed.com
b. Bicara Tokoh
c. Pasukan memanah tradisional negara bersama Sheikh Fuad
d. Pasukan Gendang 24 musim SM Sin Min Sg. Petani
e. Pancaragam Brassband Sek Tinggi Klang
f. Persatuan Silambam Selangor
g. Malam kebudayaan – persembahan dengan pakaian tradisional
h. Setiap sekolah sediakan sekurang2nya 3 buah nasyid semangat bersama “army yell”

7. Pelancaran & Perasmian:
a. PerasmianPersatuan Alumni KRS IKRAM Musleh (PAKIM) - Prof Dr Omar
b. Pelancaran Persatuan Asas Seni Bela Diri Musleh (BaSeD) - Bhg Koku KPM
c. Pelancaran Persatuan Memanah Tradisional Musleh (METRA) - Sheikh Fuad Sheikh
Mahmud –Pengasas Memanah Tradisionaldi Malaysia
d. Pelancaran 1 Dekad KRS Musleh Menabur Bakti Memperkasakan Kepimpinan Ummah

8. Kerohanian:
a. Solat berjemaah
b. Kuliah & tazkirah
c. Qiam Perdana
d. Wajibat – Tilawah, hafazan ayat2/surah, hadis pilihan, infaq (minima RM5 seorg)

9.0 SASARAN PENYERTAAN (5,000)
1. Sekolah Rangkaian IKRAM Musleh 3100
2. Sekolah Rakan IKRAM Musleh 100
3. Sek. Agama Bantuan Kerajaan (SABK) 150
4. Sek. Berasrama Penuh (SBP)/Harian 500
5. Jemputan Antarabangsa (Pramuka JSIT Indonesia 1000 & Lukse AsSalam Thailand 100)
6. Pegawai Pengiring 300
7. Jemputan Brunai & Singapura 50
8. Urusetia 100
9. Pembantu Urusetia 100

10.0 PENGURUSAN PROGRAM
1. ANJURAN
a. Sekretariat Kadet Remaja Sekolah (KRS) MUSLEH
b. International Centre for Educational Excellent (ICEE)
c. Majlis Guru Besar Sekolah-Sekolah Islam Malaysia (MGBSIM)

2. KERJASAMA
a. Kementerian Pendidikan Malaysia
b. Kementerian Belia Sukan
c. Angkatan Pertahanan Awam Malaysia
d. Angkatan Tentera Malaysia
e. Polis Di Raja Malaysia
f. Jabatan BOMBA dan Penyelamat
g. Jabatan Kesihatan
h. Agensi Dadah Kebangsaan
i. Yayasan Selangor
j. WAMY Malaysia
k. Pejabat Menteri Besar Selangor
l. MyCARE
m. JAKIM
n. IKRAM
o. KARESMA
p. DAC KEDAH
q. Majlis Daerah Hulu Selangor
r. IKRAM Siswa
s. Raudhatus Sakinah

3. AJK INDUK
a. Sekretariat KRS Musleh
b. Majlis Jurulatih Nasional KRS Musleh
c. Jurulatih KRS Musleh

11.0 HADIAH & SIJIL1. Sijil Penyertaan PRINT
2. Sijil Penyertaan pertandingan
3. Sijil Pencapaian pertandingan
4. Sijil Penghargaan
5. Plak Penyertaan Kontinjen
6. Plak Perasmi
7. Plak Pameran
8. Cenderamata PRINT –“Button Badge” dan Topi

12.0 IDENTITI1. Tanda nama (Peserta, Urusetia & Pameran)
2. Topi
3. “Button badge”

13.0 PENEMPATAN1. Peserta - Khemah
2. Guru Pengiring - Khemah
3. Urusetia/Pembantu - Dorm
4. Tetamu luar/VIP - Chalet

14.0 MAKANAN1. Peserta - masak sendiri
2. Guru pengiring - masak sendiri
3. Urusetia - catering
4. Luar Negara/Tetamu - catering
 
15.0 PENDAFTARAN& PEMBAYARAN1. Daftar Bilangan Peserta melalui grup Telegram UNIT KOKU IKRAM MUSLEH mulai 1-31 Ogos
2017 bagi Sekolah Rangkaian IKRAM Musleh.

2. Bagi sekolah selain IKRAM Musleh, pendaftaran bilangan peserta adalah melalui email :
krsmusleh@gmail.com

3. Maklumat yang diperlukan ialah seperti berikut :
a. Nama sekolah
b. Bilangan keseluruhan anggota/pegawai
c. Pembahagian bilangan peserta anggota/pegawai lelaki dan perempuan
d. Nama dan nombor perhubungan Ketua Pegawai Kontinjen sekolah

4. Satu kontinjen terdiri daripada sekurang-kurangnya satu pasukan. Setiap pasukan terdiri daripada 40 orang anggota/pegawai :
a. Seorang Ketua Pegawai Kontinjen
b. 40 orang anggota(20 orang anggota lelaki dan 20 orang anggota perempuan termasuk 2 orang Ketua pasukan (lelaki & perempuan berasingan)
c. 4 orang pegawai pengiring (lelaki & perempuan)
d. Untuk bilangan peserta yang ramai, boleh diasingkan pasukan lelaki dan perempuan (contoh 4 pasukan : (40 lelaki + 40 lelaki) @ 80 lelaki dan (40 perempuan + 40 perempuan @ 80 perempuan))

5. Borang Pendaftaran Maklumat Peserta yang lengkap akan dibuka secara “online” mulai 1 Ogos hingga 31 Oktober 2017. Sila daftar melalui pautan : http://tiny.cc/print17

6. Pembayaran yuran penyertaan bermula 1 hingga 31 Oktober 2017 sebanyak 50% daripada keseluruhan yuran penyertaan. Bakinya dibayar sebelum atau pada 15 November 2017.

7. Pembayaran awal atau sekaligus adalah dialu-alukan.

8. Semua pembayaran secara bank in “TUNAI” atau “CEK” hendaklah atas nama PERUNDING KRS MUSLEH SDN BHD (No.Akaun Maybank : 562263527197). Sila hantar salinan SLIP deposit
bank kepada email berikut : krsmusleh@gmail.com

16.0 KEPERLUAN SEKOLAH/NEGERI1. Bendera negeri/sekolah/KRS/KRS Musleh
2. Khemah
3. Peti pertolongan cemas (First Aid)
4. Peralatan dan bahan memasak (termasuk dapur portable/gas)
5. Takaful berkelompok
6. PA Mobile/Hailor
7. Extension wire
8. Kompas
9. Pertukaran cenderahati sekolah – minima 5 unit

17.0 KEPERLUAN PESERTA ANGGOTA (STANDARD)1. Pakaian rasmiKRS/KRS Musleh (No.3 untuk SRI dan No.4 untuk SMI)
2. Baju-T KRS/TKRS/KRS Musleh
3. Pakaian Kokurikulum Sekolah/Negeri
4. Pakaian sukan
5. Pakaian tradisional negeri
6. Peralatan dan ubatan peribadi
7. Pertukaran cenderahati individu – minima 20 unit
8. Al-Quran terjemahan
9. Wang secukupnya (sebab ada jualan cenderahati termasuk makanan tambahan dan kutipan
Tabung Pembangunan Pusat Latihan Luar IKRAM Musleh serta Tabung Perihatin Ummah -
MyCARE)
 
18.0 KEPERLUAN PEGAWAI PENGIRING (STANDARD)1. Pakaian rasmiKRS/KRS Musleh (No.3 atau No.4)
2. Baju-T KRS/KRS Musleh
3. Pakaian Kokurikulum Sekolah/Negeri
4. Pakaian sukan
5. Peralatan dan ubatan peribadi
6. Pertukaran cenderahati individu – minima 20 unit
7. Al-Quran terjemahan
8. Wang secukupnya (sebab ada jualan cenderahati termasuk makanan tambahan dan kutipan
Tabung Pembangunan Pusat Latihan Luar IKRAM Musleh serta Tabung Perihatin Ummah - MyCARE)
 
19.0 KADAR YURAN PENYERTAAN ANGGOTA/PEGAWAIa. Sekolah Rangkaian IKRAM Musleh : RM 90.00 seorang
b. Sekolah Rakan IKRAM Musleh/KPM/SAN/SABK : RM150.00 seorang
c. Sekolah Jemputan Luar Negara : RM110.00 seorang

21.0 PENUTUPAdalah diharapkan program ‘high impact’ ini akan menjadi pencetus kepada perhubungan yang
lebih erat antara Sekolah Rangkaian IKRAM Musleh dengan sekolah-sekolah arus perdana negara dan luar negara. Pendedahan bidang kerjaya, lawatan yang membuka minda peserta dan pertandingan yang akan melahirkan persaingan yang sihat, membuatkan kehadiran peserta ke sini mendapat pengalaman berukhuwwah yang tidak dapat dilupakan.

Disediakan oleh :
Sekretariat KRS Musleh

Comments